تولید ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل

تولید ایزوپروپیل الکل

از آن جا که ایزوپروپیل الکل از گذشته تا تاکنون به عنوان ماده ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین آگاهی در مورد روش های تولید ایزوپروپیل الکل امری ضروری و لازم است. در اینجا ما به توضیح تولید این ماده صنعتی، با دو روش استری شدن و Etherification می پردازیم

ساختار IPA 

 در IPA، گروه هیدروکسیل به اتم کربن شماره دو متصل شده است. بنابراین به آن الکل نوع دوم می گویند. این ماده در استون انحلال پذیر است. اما در محلول های نمکی نامحلول می باشد. علاوه بر این، IPA، با بسیاری از پلاستیک ها و روکش ها نیز واکنش می دهد.

نحوه تولید ایزوپروپیل الکل

این ماده با استفاده از روش های زیر تهیه می شود.

  • هیدراسیون فاز بخار در کاتالیست بستر ثابت از فسفریک اسید حمایت شده
  • هیدراسیون مخلوط بخار-مایع در دمای پایین و فشار بالا با استفاده از کاتالیست کاتالیست تبادل کاتیون قوی
  • هیدراسیون فاز مایع در دما و فشار بالا در حضور کاتالیست تنگستن

انواع فرآیند تولید ایزوپروپیل الکل

IPA، به روش های مختلفی تولید می شود. که در زیر دو روش استری شدن و ETHERIFICATION ارائه شده است.

 تولید ایزوپروپیل الکل به روش استری شدن

ایزوپروپیل الکل با استفاده از اسیدهای کربوکسیلیک در حضور یک کاتالیزور اسیدی به راحتی استری می شود. یک نمونه کاتالیزور اسیدی شامل پارا تولوئن سولفونیک اسید است. در دمای 100-160 درجه سانتیگراد الکل تولید می شود.

استری شدن ایزوپروپیل الکل

 الکل اضافی تقطیر و بازیافت می شود و بازده استر تقریباً کم است. به عنوان مثال، ایزوپروپیل استات را می توان با واکنش ایزوپروپیل الکل و اسید استیک در حضور کاتالیزور اسید سولفوریک و با استفاده از تولوئن به عنوان ماده آزوتروپ تهیه کرد.

سینتیک استری شدن ایزوپروپیل الکل با برخی از اسیدهای آلی توسط رزین های تبادل کاتیونی سولفوناته گزارش شده است. استریل کردن ایزوپروپیل الکل با اسید میریستیک ایزوپروپیل میریستات را ایجاد می کند. این ماده در نرم کننده و روان کننده، محصولات آرایشی مختلف و داروهای موضعی وجود دارد.

استرهای اسید زانتیک، از واکنش  ایزوپروپیل الکل و کربن دی سولفید تهیه می شوند. ایزوپروپیل زانتات ها کاربرد فراوانی در فرآیندهای فلوتاسیون مواد معدنی دارند و سدیم ایزوپروپیل زانتات، C4H7OS2Na، یک علف کش مفید برای مزارع لوبیا و نخود است. به طور کلی ماده به دست آمده در علف کش ها کاربرد دارد.

استرهای فسفات به راحتی از واکنش هالیدهای فسفر با ایزوپروپیل الکل ها تشکیل می شوند. به عنوان مثال، تری ایزو پروپیل فسفات از فسفر تری کلرید و ایزوپروپیل الکل در دمای پایین تهیه می شود. این واکنش در حضور پاک کننده اسید تهیه می شود. به عنوان مثال پیریدین، یک نوع پاک کننده اسید است.

تولید ترازو پروپیل تیتانات، یکی دیگر از واکنش های استری مهم ایزوپروپیل الکل است. این محصولات از واکنش تتراکلراید تیتانیوم و ایزوپروپیل الکل تشکیل می شوند. ایزوپروپیل نیترات را می توان از واکنش ایزوپروپیل الکل با اسید نیتریک تهیه کرد.

واکنش ایزوپروپیل الکل با اسید نیتریک

ایزوپروپیل نیترات یک سوخت با ارزش برای موتور است. در مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد.

از واکنش ایزوپروپیل الکل با نیتروزیل کلرید یا اسید نیتروژن، نیترات استر و ایزوپروپیل نیترات تولید می شود. (در دمای محیط)

تولید ایزوپروپیل الکل با روش Etherification           

ایزوپروپیل الکل را می توان در فاز مایع از کاتالیزورهای اسیدی یا در فاز بخار بیش از آلومیناهای اسیدی، دهیدراته کرد تا دی ایزوپروپیل اتر (DIPE) و پروپیلن (qv) بدهد.

اسید سولفوریک، یکی از انواع کاتالیزورهای اسیدی است.

یزوپروپیل الکل را می توان در فاز مایع از کاتالیزورهای اسیدی

دی ایزوپروپیل اتر (DIPE) به عنوان یک محصول جانبی از ایزوپروپیل الکل تولید می شود.

از DIPE تا حدودی در استخراج صنعتی و به عنوان حلال استفاده می کنند. علاوه بر این از این ماده در سال 1990به عنوان اکسیژن برای سوخت موتور استفاده شده است.

اترهای گلیکول را می توان از ایزوپروپیل الکل با واکنش اکسیدهای الفین تهیه کرد. واکنش های اکسید الفین شامل اکسید اتیلن یا اکسید پروپیلن است.

تولید 2-ایزوپروکسی اتانول (ایزوپروپیل ساسول) به طور کلی توسط هیدروکسید قلیایی کاتالیز می شود.

محصولات آلکوکسید بالاتر، یعنی الیگومرها، با واکنش ثانویه اکسید و گروه هیدروکسی محصول قبلی تشکیل می شوند.

در این واکنش اکسیدهای الفین با واکنش بیشتری تولید می شوند. (به عنوان مثال اتیلن اکسید، گروه هیدروکسی اولیه). از اترهای گلیکول به عنوان حلال در لاک ها، و پوشش های منتقل شده از طریق آب برای بهبود جریان استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی ما: آنالیز ایزوپروپیل الکل

بازار جهانی       

پیش بینی شده است در طی سال های 2018 تا 2022 ، شاهد رشد روز افزون ایزوپروپیل الکل باشیم. این در صورتی که در سال 2020 ، به علت ویروس کرونا شاهد رشد خیلی سریع ایزوپروپیل الکل هستیم. و این روند رو به رشد به طور واضح در کشور ما قابل مشاهده است.

اخیرا، افزایش خرید محصول ضدعفونی کننده موجب افزایش قیمت و افزایش بازار فروش این ماده شده است. برای خرید ایزوپروپیل الکل صنعتی کلیک کنید. 

ایزوپروپیل الکل به عنوان ضدعفونی کننده

استفاده از اتانول یا ایزوپروپیل الکل جهت ضدعفونی کردن دست 

دو ماده اتانول و هم ایزوپروپانول به عنوان ماده ضدعفونی کننده به کار برده می شوند. تنها وجه تمایز این ماده، عدم تاثیر گذاری ایزوپروپانول بر روی بافت های زنده پوست است. این ویژگی آن را به یک ضدعفونی کننده مناسب تبدیل کرده است. بنابراین، در شرایط فعلی (کرونا)، از این ماده به طور گسترده به عنوان ضدعفونی کننده پوست استفاده می کنند.

آیا ایزوپروپیل الکل قارچ ها را نابود می کند؟

IPA، به عنوان ماده نابود کننده قارچ شناخته شده است، اما اسپورهای قارچ را از بین نمی برد.  

عوارض قرار گیری در معرض ایزوپروپیل الکل

  • از قرار دادن IPA، در کنار حرارت و آتش خودداری کنید. زیرا این ماده به شدت اشتعال پذیر است.
  • بخارات این ماده، موجب سوزش چشم و دستگاه تنفس فوقانی می شود.
  • نکته : لازم به ذکر است که قبل استفاده از این ماده msds، آن حتما مطالعه گردد.

اگر برای صنعت خود نیازمند ایزوپروپیل الکل 99 % هستید، ما ایزوپروپیل الکل صنعتی را با بهترین کیفیت و قیمت را در اختیار شما قرار می دهیم. 

خرید ایزوپروپیل الکل 99 درصد را به ایران کم اکس بسپارید.  جهت اطلاع از قیمت، خرید و فروش ایزوپروپیل الکل تماس حاصل بفرمایید. 

whatsapp-icon   واتساپ :  ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲

tel موبایل  :   ۰۹۹۱۲۳۱۷۶۶۹

tell شماره تماس دفتر : ۰۲۱۷۶۸۷۲۴۶۵

امتیاز دهید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x