روش ساخت فوم پلی یورتان

کاربرد فوم پلی یورتان در مبلمان

روش ساخت فوم پلی یورتان

به احتمال زیاد الان روی صندلی نشسته اید. این صندلی احتمالاً دارای بالشتکی برای راحتی بیشتر آن است. به طور معمول، این بالشت‌ها از فوم پلی اورتان ساخته می‌شوند. بالشت کاناپه، بالشت صندلی اتومبیل و احتمالاً بالش هایی که روی آنها می‌خوابید، همه و همه، از فوم پلی اورتان ساخته می شوند. لذا، راحتی این صندلی ها به فوم پلی یورتان بستگی دارد. اما سوالی که پیش می آید این است که” ما چگونه این فوم ها را بسازیم “. فقط لازم است هنگام ساختن فوم پلی یورتان، به آن، آب اضافه کنید. بنابراین ما در زیر به مطالعه، روش ساخت فوم پلی یورتان می پردازیم.

روش تولید پلی یورتان

پلی اورتان از واکنش دو نوع مونومر دیول و دی ایزوسیانات تولید می شود. پلی یورتان های تولید شده، به طور گسترده به منظور ساخت پوشش مبلمان و بالشت های نرم و انعطاف پذیر مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد فوم پلی یوتان در مبلمان
کاربرد فوم پلی یوتان در مبلمان

مکانیزم اساسی کاتالیزور

پلیمری کردن : دومونومر، به وسیله کاتالیزور دابکو (diazobicyclo[2.2.2]octane) با هم مخلوط می شوند.

همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید. کاتالیزور دابکو یک هسته دوست (nucleophile) عالی است. هر یک از نیتروژن های DABCO دارای یک جفت الکترون غیر پیوندی هستند، که تمایل دارند به یک هسته با بار مخالف متصل شوند. همگی ما می دانیم که الکترون دارای بار منفی و هسته اتم دارای بار مثبت است. حتما این را هم می دانیم که بار منفی و مثبت نیز یکدیگر را جذب می کنند.

کاتالیز دابکو (الکترون دوست)
کاتالیز دابکو (الکترون دوست)

بنابراین الکترون های DABCO به دیول متصل شده و هسته ای به شکل هیدروژن الکلی دیول را تولید می کند. هیدروژن تشکیل شده، به شدت واکنش پذیر است. زیرا از پیوند بسیار ضعیفی تشکیل می شوند. اکسیژن، به شدت الکترونگاتیو است. این بدان معناست که الکترون را از اتم های دیگر دور و موجب ایجاد پیوند هیدروژنی بین هیدروژن و نیتروژن DABCO می شوند. این پیوند H یک بار مثبت نسبی بر روی نیتروژن، اما مهمتر از آن، یک بار منفی جزئی روی اکسیژن باقی می گذارد. بنابراین این اتم تمایل واکنش با مولکول های دیگر را دارد. دارد. 

آیا دوست دارید بدانید این واکنش چیست؟

در زیر به ادامه این موضوع می پردازیم.

همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید. به راحتی یک پیوند از واکنش اکسیژن با کربن تشکیل می شود.

ترکیب اکسیزن با کربن ( در تشکیل فوم پلی اورتان)

ساده ترین روش برای رهایی از دست نیتروژن جفت شدن با اتم هیدروژن الکل است. در نتیجه پیوندی بین هیدروژن و نیتروژن ایجاد می شود. الکترون هایی که هیدروژن با اکسیژن به اشتراک گذاشته بود. اکنون فقط به اکسیژن تعلق دارند. در نهایت ما یک دیمر اورتان کاملا جدید داریم.

دیمر اورتان تشکیل شده، دارای دو گروه الکل و ایزوسیانات است. از واکنش دیمر اورتان با یک دیول یا دی ایزوسیانات، یک تریمر تشکیل می شود. به این ترتیب، مونومرها و الیگومرها ترکیب می شوند. این ترکیب شدن تا زمانی که به یک پلی اورتان با وزن مولکولی بالا بدست بیایید ادامه دارد.

روش ساخت فوم پلی اورتان

همان طور که در پیش تر اشاره شد. با افزودن آب به پلی اورتان ساخته شده، فوم پلی یورتان به دست می آید.

واکنش پلی یورتان با آب
واکنش پلی یورتان با آب
فوم پلی یورتان
فوم پلی یورتان

انواع روش ساخت فوم پلی یورتان

  • روش ریختن برای تولید فوم پلی یورتان
  • روش ساخت فوم به شیوه اسپری
  • روش اسپری
  • جدیدترین روش ساخت فوم

به منظور ساخت فوم‌های سلول باز یا همان فوم پلی یورتان باید مراحل زیر، به ترتیب انجام شود.

  • در ابتدا : پلی اول و گاز را باهم مخلوط نماییم. مقداری از گاز تبخیر می شود. بدین منظور، باید دوباره به آن گاز اضافه کنیم. تا فومی یکنواخت داشته باشیم.
  • گام دوم :  پلی ایزوسیانات را در وزن مناسبی به جزء پلی ال اضافه کنید. با استفاده از همزن مکانیکی به طور یکنواخت هم بزنید. در این مرحله مواد انعطاف پذیری به رنگ کرم تیره تولید می شود. سپس مایع تهیه شده شروع به رشد کردن و حجیم شدن می نماید. هنگامی که فوم حالت ژل شدن به خود می‌گیرد. باید سریعاً به سطوح مورد نظر پاشیده شود. اگر، بعد از پلیمریزه شدن فوم باز هم رشد داشت در این زمان کشش فوم در مرحله نهایی قرار می گیرد.

مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت فوم پلی یورتان

مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت ماده  فوم پلی اورتان شامل موارد زیر است.

  • *ایزوسیانات
  • *پلیول
  • *پلی ال
  • *کاتالیزور
  • *آب

کاربرد فوم پلی یورتان

فوم پلی اورتان به طور گسترده در موارد زیر کاربرد دارد.

  • *صنعت خودروسازی (در صندلی اتومبیل)
  • *صنعت مبلمان

خرید و فروش فوم پلی یورتان

شرکت ما به صورت تخصصی، مواد اولیه پلی اورتان (محصول پلیول، محصول ایزوسیانات و محصول دابکو)) را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است و توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به تمامی نقاط ایران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و قیمت محصول مواد اولیه فوم گرم با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره تماس دفتر : 02176872465

شماره تماس موبایل و واتس آپ : ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲ – ۰۹۹۱۲۳۱۷۶۶۹

 

 

 

3.5/5 - (4 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x