فوم پلی یورتان

فوم پلی اورتان
پلی یورتان یا پلی اورتان به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و سایش به عنوان یک پلیمر با کارایی بالا مورد توجه قرار گرفته است. این محصول، دسته ای از مواد شیمیایی است، که از ترکیب دو ماده شیمیایی اصلی پلیول و ایزوسیانات سنتز می شود. فوم پلی اورتان، نخستین بار توسط بار اورتو بایر در سال 1937 کشف شده است. و بعد از آن پلی یورتان با داشتن خواص ویژه پیشرفت بسیار زیادی را در انواع صنایع جهان داشتند. PU ها به سه دسته فوم پلی اورتان نرم، فوم پلی یورتان نیمه نرم و فوم پلی اورتان سخت طبقه بندی می شوند. در ادامه به توضیح بیشتر فوم پلی یورتان، کاربردها و خواص آن می پردازیم.

فهرست مطالب (دسترسی های سریع)

  1. پلی اورتان
  2. فوم پلی اورتان
  3. نحوه تولید
  4. انواع آن
  5. خواص
  6. کاربرد
  7. خرید +فروش+ قیمت
  8. پرسش-پاسخ

پلی اورتان (پلی یورتان)

پلی اورتان (PU)، یکی از مهمترین دسته پلیمرهای گرمانرم است. که در حال حاضر به عنوان یک عایق مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده ی شیمیایی، را می ­توان از پلیمریزاسیون ایزوسیانات ­ها و  پلیول­ ها (که هر دو مایع هستند) با سایر مواد افزودنی تولید کرد. از واکنش این دو ماه با هم فوم تشکیل می شود و با گذشت زمان فوم به حالت جامد تبدیل می شود. این فوم تولیدی نوعی عایق دائمی است. که با زمان زمان شکل و خواص خود را حفظ می کند. فوم عایق، دسته ای از فوم سرد است که دارای قابلیت انعطاف پذیری بالا است.

فوم پلی یورتان 

این ترکیب، یک جزء است که با رطوبت در هوا پخت می شود، در حین پخت منبسط می شود، به شکل آئروسل نیمه سفت برای نصب، تزریق و مواد عایق است.

فوم های پلی یورتان منعطف عمدتاً برای مونتاژ درب و پنجره، کاربردهای پرکننده، عایق های صوتی و حرارتی، موانع ضد آب و عایق در برابر آتش استفاده می شود. فوم پلی اورتان به سرعت با رطوبت موجود در هوا واکنش می دهد و پس از استفاده منبسط می شود. پلی اورتان به دلیل قدرت چسبندگی بالا به خوبی به سطوح اعمال شده می چسبد.

ترکیب آن 

فوم های PU از واکنش بین یک پیش پلیمر ایزوسیانات و یک پلی ال در حضور یک عامل دمنده و یک آمین (کاتالیزور) تشکیل می شوند. ایزوسیانات یک دی ایزوسیانات مانند متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات یا تولوئن دی ایزوسیانات است. پلی ال یا بر پایه استر یا اتر با گروه های هیدروکسیل انتهایی است (تامسون، 2000). عامل دمنده دی اکسید کربن است که به عنوان یک محصول جانبی از واکنش بین آب و ایزوسیانات تشکیل می شود. در طول فرآیند کف کردن، دو واکنش به طور همزمان رخ می دهد، یعنی واکنش بین ایزوسیانات و پلی ال (ژل شدن) برای تشکیل شبکه پلیمری و واکنش بین ایزوسیانات و آب (دمیدن) که منجر به کف می شود.

تولید فوم پلی اورتان

فوم های پلی اورتان که اغلب به آن فوم اورتان گفته می شود. از واکنش ایزوسیانات با پلیول در حضور ماده دمنده، سورفاکتانت و کاتالیزور تهیه می شود. این عمل بدون گرم کردن سیستم خارجی فوم صورت می گیرد. تهیه فوم­ های اورتان وقوع همزمان دو واکنش، یعنی تشکیل پلی اورتان و تولید گاز در حضور کاتالیزور و سورفاکتانت است، که در مقیاس های بزرگ جهت تولید پلی یورتان از مواد اولیه فوم پلی اورتان، مانند تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) و متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) استفاده می ­شود. علاوه بر TDI ،MDI و پلیول ها، تعدادی از مواد شیمیایی دیگر در تولید تجاری محصولات پلی اورتان استفاده می­ کنند. همچنین، مواد افزودنی مانند کاتالیزور، سورفاکتانت، رنگدانه ها، و غیره معمولا در مقادیر کم به واکنش افزوده می شوند.

روش های مختلفی برای تولید فوم وجود دارد. که ما در زیر به توضیح رایج ترین روش آن می پردازیم.

روش آزاد سازی فوم

روش آزاد سازی فوم : این یکی از پرکاربردترین روش های تولید فوم در مقیاس کوچک است.

در این روش پلیول ها با مقدار مورد نیاز سورفکتانت و عوامل دمنده در یک غالب پلاستیکی یکبار مصرف مخلوط می شود. سپس در این روش، اجازه داده می شود تا گاز خارج شود. این روش بیشتر برای تولید فوم های پلی اورتان مورد استفاده قرار می گیرد.

و در نهایت توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش ساخت فوم پلی اورتان این مقاله را مطالعه بفرمائید.

انواع فوم پلی اورتان

فوم پلی اورتان (PU)، نیمی از فوم های پلیمری تولیدی را تشکیل می دهند. که در اصل به دو صورت نرم و سخت در بازار وجود دارند. نوع و درجه پلیمریزاسیون باعث تفاوت در محصول و خاصیت نرمی و سفتی آن می ­شود. فوم های PU شامل موارد زیر هستند.

  • پلی اورتان سخت (فوم سخت یا فوم پلی یورتان سخت)
  • پلی اورتان نرم (فوم نرم یا فوم پلی اورتان نرم)
  • پلی یورتان نیمه سخت

این دسته از فوم های پلی یورتان همچنین به عنوان سلول باز یا سلول بسته طبقه بندی می شوند.

فوم پلی اورتان
فوم پلی یورتان

پلی اورتان نرم(فوم نرم)

این نوع از فوم ها به دو دسته ی فوم های پلی اتر و فوم های پلی استر طبقه بندی می شوند. و به دلیل نرمی و ساختاری با سلول باز، قابلیت انعطاف پذیری بالا در تولید انواع تشک و مبلمان مورد استفاده قرار می گیرند. این در صورتی است این نوع از فوم ها در معرض اشعه ماورا بنفش رنگ خود را از دست می دهند. و مقاومت پایینی در برابر اسیدها و بازهای قوی دارند.

<yoastmark class=

خواص مطلوب فوم پلی یورتان

خصوصیات ویژه فوم PU به انتخاب مواد اولیه، تراکم و همچنین روش پردازش آن بستگی دارد. در واقع بزرگترین مزیت ارائه شده توسط پلی اورتان ها، قابلیت تطبیق پذیری آن ها می باشد. که در خواص نهایی محصول، سهولت تولید و کاربرد آن ها تاثیرگذار است. سایرخواص مطلوب فوم PU شامل موارد زیر است.

  • چگالی کم
  • هدایت حرارتی کم
  • نفوذپذیری کم رطوبت
  • پایداری و مقاومت بالای فوم ­های پلی اورتان

خواص ارائه شده در بالا، موجب استفاده این محصولات در ساخت و ساز می شود. کاربرد محصول PU به دلیل عملکرد عالیش از مصارف خانگی تا بخش حمل و نقل گسترش یافته است. 

کاربرد پلی اورتان

ماده PU به شکل های مختلف از جمله فوم­ های نرم، فوم­ های سخت و فوم نیمه سخت الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، رزین، رنگ، پوشش، چسب، عایق پانل، انواع جلادهنده و… در دنیا کاربرد دارد.

فوم پلی اورتان کجا استفاده می شود؟

مونتاژ در و پنجره موثرترین قسمت استفاده از فوم های PU است. سایر کارهای آن عبارتند از : 

  • برای عایق کاری تاسیسات برق، لوله های آب سرد و گرم
  • چسباندن کاشی های سقف
  • سفتی تراس ها
  • ساختمان های دیوار برشی بتنی
  • عایق کاری سقف های صنعتی
  • سردخانه ها و کارخانه های یخ، عرشه کشتی ها و قایق های تفریحی
  • پرکردن فضاها (فضاهای خالی بین مواد عایق حرارتی خارجی، چسبندگی مواد عایق، پر کردن فضاهای خالی و عایق بندی انبارهای مواد غذایی خشک)

عایق صدا

از آنها برای پر کردن فضای خالی بین مواد مورد استفاده برای عایق صدا، فضای خالی در و پنجره، جلوگیری از عبور صدا، گرما و هوا، عایق کاری محیط مجاری دریچه، دودکش ها و واحدهای آب و هوایی بیرون زده از ساختمان ها و بسیاری زمینه های مشابه دیگر استفاده می شود.

عایق حرارتی

فوم های 2 جزیی سفت و سخت (قوی) برای عایق حرارتی ترجیح داده می شوند. فوم Akfix 812 PU که برای دماهای پایین ساخته شده است – مانند 25 درجه سانتیگراد و فوم Akfix 885 PU تا دمای -25 درجه سانتیگراد، عایق حرارتی عالی را حتی در شرایط بسیار چالش برانگیز تضمین می کنند.

عایق آب

آب به هیچ وجه نمی تواند به فومی که به درستی اعمال شده و کاملاً پخته شده است آسیب برساند. فوم های پلی اورتان یک جزئی برای کاربردهای محیط خارجی، استخرهای تزئینی، چسباندن سنگ های تزئینی به یکدیگر، جلوگیری از نشت آب از مفاصل مکانیسم ها مانند واحدهای آب و هوایی در خودروهای نوع کاروان و آنتن ها ترجیح داده می شوند. فوم های پلی اورتان Akfix عمر طولانی و راه حل موثری را برای کاربردهای عایق صدا، گرما و آب ارائه می دهند.

خرید و فروش مواد اولیه پلی یورتان

شرکت ایران کم اکس به صورت تخصصی، پلیول و ایزوسیانات pm200 را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است و توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به سراسر ایران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مواد اولیه فوم پلی اورتان با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره تماس دفتر : 02176872465

شماره تماس موبایل و واتس آپ : ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲ – ۰۹۹۱۲۳۱۷۶۶۹

قیمت مواد اولیه پلی اورتان

ایران کم اکس قیمت مواد اولیه پلی یورتان را با توجه به کیفیت تضمینی این محصولات به صورت توافقی انجام می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت مواد اولیه پلی اورتان با همکاران ما، در واحد فروش ایران کم اکس در تماس باشید.

واتس آپ : ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲ – ۰۹۹۱۲۳۱۷۶۶۹

پرسش-پاسخ

فوم PU چقدر می تواند دوام بیاورد؟

این سازه تا زمانی که در معرض نورهای شدید UV قرار نگیرد. نورهای UV باعث تغییر شکل فوم شده و ساختار آن را خراب می کند. فوم خشک شده را می توان با رنگ آمیزی سطح از نورهای خطرناک محافظت کرد.

فوم پلی اورتان قابل اشتعال است؟

فوم های مقاوم در برابر آتش در طبقه بندی های آتش سوزی B1 و B2 بر اساس استاندارد DIN 4102 آلمان وجود دارد و این محصولات زمانی که مستقیماً در معرض شعله قرار می گیرند در برابر آتش مقاومت می کنند یا در محلی که آتش ادامه دارد باقی می مانند. فوم های Akfix B1, B2 در برابر آتش تا 217 دقیقه مقاومت می کنند. فوم های کدگذاری شده Akfix 820, 820P, 840, 840P در بین محصولات مقاوم در برابر آتش ترجیح داده می شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x