متابولیسم و فرآیند تولید استون

استون در لاک

تولید استون

در این مقاله درباره متابولیسم و فرآیند تولید استون به تفصیل صحبت کرده ایم.

به احتمال خیلی زیاد همگی ما از همان کودکی اسم استون را شنیده ایم. زیرا استون با عنوان لاک پاکن معروف است. استون، یک ترکیب شیمیایی با فرمول CH3)2CO ) است، که به طور طبیعی توسط متابولیسم طبیعی بدن تولید می شود. و تقریبا در تمامی منازل وجود دارد. استون که با نام آیوپاک پروپانون شناخته شده است، یک مایع بی رنگ، فرار و آتش گیر است.

پروپانون، ساده ترین و کوچکترین کتون شناخته شده است، که مقدار آن در بدن افراد دیابتی بیشتر است. به عبارتی، بدن افراد دیابتی استون بیش تری را تولید می کند. علاوه براین، از استون در آزمایشگاه ها به جای آب برای شستن ظروف آزمایشگاهی استفاده می کنند. استون در زندگی امروزی نقش بسیار پررنگی دارد. بنابراین، شرکت ایران کم اکس قصد دارد اطلاعاتی مختصر و مفید در مورد استون، در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

متابولیسم استون

سرنوشت متابولیکی متیل کتن مستقل از مسیر است و شامل سه مسیر جداگانه گلوکونئوژنیک، با ترکیب نهایی اتم های کربن در گلوکز و سایر محصولات و بسترهای متابولیسم واسطه با تولید دی اکسید کربن است. به نظر می رسد مسیرهای متابولیکی در انسان و حیوانات مشابه هستند. مسیر اصلی شامل متابولیسم کبدی استول به متیل گلی اکسال است، در حالی که دو مسیر ثانویه (جزئی) تا حدی خارج کبدی هستند که شامل کاهش خارج کبدی استول به  2-propanediol است. برخی از متیل کتن های متابولیزه نشده از طریق ادرار از بدن دفع می شود.

تولیدات و واردات استون

تولیدات

در سال 1991، 12 شرکت در ایالات متحده، کتن پروپان تولید می کردند. علاوه بر این 12 شرکت، شرکت اگزون شیمی آمریکا، بزرگترین تولید کننده کتن پروپان در سال 1990 بود.

فرآیند تولید استون

بیشتر دی متیل کتن تولید شده توسط یکی از دو فرآیند زیر تولید می شود.

  1. پراکسیداسیون کومن (cumene peroxidation)
  2. دهیدروژناسیون ایزوپروپانول (isopropanol dehydrogenation)

در فرآیند پراکسیداسیون، کومن به هیدروپراکسید اکسید می شود، که برای تولید استون و فنول شکسته می شود.

در فرآیند دهیدروژناسیون، ایزوپروپانول از نظر کاتالیزوری برای از بین بردن استون و هیدروژن، آبگیری می شود.

مقادیر نسبتاً کمی از دی متیل کتن به عنوان محصول جانبی از تولید هیدروکینون و اکسیداسیون پروپیلن اکسید بازیابی می شود. در فرآیند دهیدروژناسیون، ایزوپروپانول برای تولید استون و هیدروژن به صورت کاتالیزوری دهیدراته می شود. مقادیر نسبتاً کمی از دی متیل کتن به عنوان محصول جانبی از تولید هیدروکینون و اکسیداسیون پروپیلن اکسید بازیابی می شود.

حتما بخوانید : استون در آب حل می شود؟

واردات / صادرات استون

میزان دی متیل کتال صادر شده توسط ایالات متحده در سال های اخیر افزایش یافته است. حجم صادرات در سال 1987، 5% از کل حجم تولید بود. حجم صادرات تا سال 1990 به 138 میلیون پوند یا 6 درصد از 2،330 میلیون پوند تولید شده افزایش یافته بود. ایالات متحده 110 میلیون پوند دی متیل کتال در سال 1989 وارد کرده و انتظار می رود حجم واردات از سال 1994 به دلیل افزایش تقاضای داخلی افزایش یابد.

کاربرد

استون در درجه اول به عنوان واسطه در تولید مواد شیمیایی و به عنوان حلال استفاده می شود. در سال 1989، 40٪ از استون موجود در تولید متیل متاكریلات، اسید متاكریلیك و متاكریلات های بالاتر استفاده شده است. 20٪ به عنوان حلال و 13٪ در تولید بیسفنول A استفاده شد. 10٪ در تولید متیل ایزوبوتیل کتون و متیل ایزوبوتیل کاربینول استفاده شد. 6٪ در برنامه های دارویی و دارویی مورد استفاده قرار گرفت. 5٪ موارد متفرقه را به خود اختصاص داده است. و 6٪ صادر شد.

مقدار کمی دی متیل کتون از مواد زائد حلال تولید شده در طی استفاده از آن با فرآیند های بازیافت، تولید می شود.

دی متیل کتون را می توان با حذف هوا از فاضلاب خارج کرد، اما استون فاز بخار تولید شده در هنگام حذف نیاز به یک روش دفع مناسب دارد.

  • استون در پزشکی

پروپانون، به طور گسترده در پزشکی کاربرد دارد. به طوری که، متخصین پوست از دی متیل کتون و الکل برای در درمان آکنه استفاده می کنند.(در پوست خشک استفاده می کنند) علاوه براین، دی متیل کتون در قرص ها و مایعات پرکننده کاربرد دارد.

استون در پزشکی
استون در پزشکی

  •  لوازم آرایشی

به جرات می توان گفت که همگی شما با کاربرد دی متیل کتال در لوازم آرایش آشنا هستید. چون این ماده، با عنوان لاک پاک کن معروف است. پاک کردن لاک ناخن، یکی از مهم ترین کاربرد های دی متیل کتون، در لوازم آرایشی است. دی متیل کتال، به عنوان لایه بردار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

استون در لاک پاکن ها
استون در لاک ناخن

  • مصارف آزمایشگاهیی

دی متیل کتون، در بسیاری از موارد آزمایشگاهی به کار برده می شود. این کاربردها عبارتند از :

  • به عنوان حلال قطبی در واکنش های آلی
  • به عنوان حلال در دماهای پایین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به عنوان ردیاب فلورسانس

و در نهایت توصیه می کنیم مقاله کاربردهای استون را مطالعه بفرمایید.

جهت اطلاع از قیمت استون با همکاران ما در واحد فروش در ارتباط باشید.

شرکت ایران کم اکس به صورت تخصصی، مواد فوق را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است و توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به تمامی نقاط ایران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و قیمت استون با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره تماس (موبایل و واتس آپ) : 09198024432 – 09912317669

امتیاز دهید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x