خواص فیزیکی و شیمیایی متیلن کلراید

خواص متیلن کلراید

در این مقاله درباره خواص فیزیکی و شیمیایی متیلن کلراید برای شما دوستان صحبت خواهیم کرد.

متیلن کلراید یا دی کلرومتان، مایعی بی رنگ با بویی شیرین، نفوذ پذیر و مانند اتر است.  این ماده غیر قابل احتراق است. با این وجود قرار گرفتن در معرض دما بالا موجب انتشار بخارهای سمی کلرید می شود. این ماده به طور گسترده به عنوان حلال و پاک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با خواص متیلن کلراید آشنا می شویم.

دی کلرومتان به صورت طبیعی و مصنوعی تولید می شود.

دی کلرومتان عضوی از گروه کلرومتان ها است که متان، دو گروه کلر جایگزین هیدروژن می شود. مایعی بی رنگ و غیر قابل اشتعال در دمای اتاق (p.p. 40 ℃ ،d = 1.33) که با آب مخلوط نمی شود. این ترکیب شیمیایی عضو کلرو متان ها و یک ترکیب آلی فرار است. بنابراین، به عنوان یک حلال، یک ماده پاک کننده رنگ و برای حذف کافئین قهوه و چای استفاده می شود.

متیلن کلراید در چای

ویژگی فیزیکی و شیمیایی متیلن کلراید

همان طور که در بالا ذکر شد. دی کلرومتان به صورت مایعی بی رنگ با بویی شیرین، نفوذ پذیر و مانند اتر ظاهر می شود. سایر خواص در جدول نوشته شده است.

خواص متیلن کلراید
نام شیمیایی مادهدی کلرومتان (DICHLOROMETHANE)
حالت فیزیکی ماده این ترکیب مایعی بی رنگ و با بوی خاص است.
بواین ترکیب دارای بوی شیرین و مطبوع شبیه کلروفروم است.
وزن مولکولی84.93 گرم بر مول
دمای ذوب96.7- درجه سلسیوس (142.1- درجه فارنهایت، 176.5 درجه کلوین)
دمای جوش39.6 درجه سلسیوس (1.3.3 درجه فارنهایت، 176.5 درجه کلوین)
پایداری دی کلرومتاندر صورت عدم وجود رطوبت در دمای معمولی، دی کلرومتان در مقایسه با ترکیبات، کلروفرم و تتراکلرید کربن نسبتاً پایدار است.
تجزیه متیلن کلرایددی کلرومتان، در اثر تماس با سطوح گرم و شعله تجزیه و بخارهای سمی تحریک کننده ایجاد می کند. بنابراین دی کلرومتان، در اثر حرارت، بخارهای سمی فسژن و کلرید هیدروژن منتشر می شود.

آیا متیلن کلراید موجب خوردگی می شود؟

همان که در قسمت خواص متیلن کلراید اشاره شد، این ماده مایع است. از این رو دی کلرومتان مایع، موجب خوردگی برخی از اشکال پلاستیک، لاستیک و پوشش ها می شود.

متیلن کلراید در چای

 

امتیاز دهید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x