خواص و تولید پلی یورتان ها

پلی یورتان در مبلمان و کف پوش ها

پلی یورتان

شیمی یلی یورتان (PU)، که با عنوان پلیمرهای واکنش شناخته می شوند. این ترکیبات شامل پلی استرها و اپوکسی ها هستند. به طور کلی، پلی اورتان ها از واکنش بین مولکول ایزوسیانات و پلیول در حضور کاتالیزور تولید می شوند. مولکول های ایزوسیانات به کار برده شده شامل دو گروه ایزوسیانات و گروه هیدروکسیل می باشد. در ادامه به توضیح خواص و تولید پلی اورتان می پردازیم. 

کاربرد

PUها یا فوم های پلی اورتان، به طور گسترده در مصارف زیر کاربرد دارند. 

کاربرد پلی یورتان در پانل های ساختمانی
پلی یورتان در پانل ساختمانی
  • *صنعت پوشاک
  • *صنعت ساختمان سازی
  • *کف پوش ها
  • *صنعت خودروسازی
  • *و …
پلی یورتان در کف پوش  ها
پلی یورتان در کف پوش ها

خواص پلی یورتان

خواص PU ها معمولاً به انواع پلیول ها و ایزوسیانات هایی که از آن ها ساخته می شوند، بستگی دارد. به طور کلی، پلیمرهای الاستیک را می توان از بخش های طولانی پلیول تولید کرد. در حالی که، پلیمرهای سخت و سفید از طریق اتصال متقابل بالاتر به دست می آیند.

پلیمرهای کششی را می توان از طریق زنجیره های بلند با اتصال عرضی کم بدست آورد، در حالی که پلیمرهای سخت را می توان از زنجیره های کوتاه تر با اتصال عرضی بالا به دست آورد. از طرف دیگر، ترکیبی از زنجیره های بلند با اتصال عرضی متوسط، پلیمرهایی را تولید می کنند که برای فوم سازی مناسب هستند.

با توجه به اتصال متقاطع در پلی یورتان، دارای یک شبکه سه بعدی هستند. بخش کوچکی از پلی یورتان ها ممکن است به عنوان یک مولکول بزرگ شناخته شود. این نشان می دهد که چرا پلی یورتان های معمولی هنگام گرم شدن به سرعت ذوب نمی شوند. ترکیب مواد افزودنی مختلف در کنار ایزوسیانات ها، پلیول و همچنین اصلاح شرایط پردازش، دستیابی به طیف گسترده ای از ویژگی های مشخصه را امکان پذیر می کند. موارد ذکر شده، پلی یورتان ها را برای کاربردهای مختلف مناسب می کنند.

روش ساخت 

اگر بخواهیم به طور ساده روش تولید فوم پلی اورتان را بیان کنیم. پلی اورتان ها از واکنش ایزوسیانات با پلیول ها به دست می آیند.

پلیول در تولید پلی یورتان

 انواع مختلف پلیول های مورد استفاده برای سنتز پلی اورتان از دو یا چند گروه OH تشکیل می شوند. به عنوان مثال، پلیول های پلی اتر از طریق کوپلیمریزاسیون اکسید پروپیلن و اکسید اتیلن با یک پلیول مناسب به دست می آیند، در حالی که پلی اتیلن های پلی استر از روشی مشابه روش تهیه پلیمرهای پلی استر، ساخته می شوند.

پلیول ها موادی هستند که از نظر ماهیت مشابه هم هستند. تنها وجه تمایز آن ها وزن مولکولی آن ها است. مولکول های آن ها، دارای تعداد مختلفی از گروه های OH هستند. به عنوان مثال، پلی یورتان های سفت و سخت از پلی ال ها با وزن مولکولی کم تشکیل می شوند، در حالی که پلی یورتان ها قابل استفاده از پلی اتیلن های با وزن مولکولی بالا تولید می شوند. ساختار مختلف پلیول ها در شکل زیر نشان داده شده است.

ساختارهای پلیول

ساختار پلیول

ایزوسیانات در تولید پلی یورتان 

ایزوسیانات، یکی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز جهت تهیه پلی اورتان است. این ترکیبات حاوی گروه هیدروکسیل، به دلیل واکنش پذیری بالا در سنتز PUها به کار برده می شوند. از آن جا که، این واکنش در دمای اتاق کند است. بنابراین، به منظور حل این مشکل، از سورفکتانت (ماده فعال سطحی) و کاتالیزور مناسب استفاده می کنند. (افزودن سورفکتانت و کاتالیزور به واکنش) این دو ماده، موجب افزایش سرعت واکنش می شوند.

ایزوسیانات آروماتیک

ایزوسیانات آروماتیک، مانند تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) و دی فنیل متان دی ایزوسیانات (MDI)، معمولاً در مقایسه با نمونه های آلیفاتیک مانند ایزوفرون دی ایزوسیانات (IPDI) و هگزامتیلن دی ایزوسیانات (HDI) واکنش بیشتری نشان می دهند.

 اکثر ایزوسیانات ها ماهیت چند منظوره ای دارند (هر مولکول دارای دو گروه ایزوسیانات است)، به استثنای چند عضو مانند دی فنیل متان دی ایزوسیانات که شامل مخلوط های مولکولی است که حاوی دو یا چند گروه ایزوسیانات است (در این حالت، این ترکیب شیمیایی، معمولاً از عملکرد متوسط بالایی برخوردار است. هر مولکول آن از سه یا بیشتر گروه ایزوسیانات تشکیل شده است).

اصلاح و تغییر مواد اولیه و مسیرهای سنتز PU، خواص محصولات را تغییر می دهند. موارد ذکر شده تعیین کننده خواص محصولات تولیدی هستند.

مواد اولیه فوم پلی یورتان را از کجا تهیه کنیم ؟

مواد اولیه فوم پلی اورتان باکیفیت و مرغوب را از شرکت ایران کم اکس بخواهید. با شرکت ایران کم اکس در تماس باشید.

خرید و فروش فوم پلی یورتان (پلیول، ایزوسیانات و دابکو)

شرکت ایران کم اکس به صورت تخصصی، پلی ال، محصول ایزوسیانات و دابکو را از تمامی برندهای مطرح جهانی تهیه کرده است و توانایی عرضه و پشتیبانی آن را به تمامی نقاط ایران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید پلی یورتان و قیمت محصول مواد اولیه فوم پلی یورتان با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.

شماره تماس دفتر : ۰۲۱۷۶۸۷۲۴۶۵

شماره تماس موبایل و واتس آپ : ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲ –  ۰۹۹۱۲۳۱۷۶۶۹

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x