وی آر اف VRF چیست و قیمت خرید و فروش آن

وی آر اف VRF

وی آر اف VRF

سیستم وی آر اف VRF چیست و چگونه کار می کند؟ VRF مخفف Variable Refrigerant Flow است. و جزء سیستم تهویه مطبوع است که به عنوان حجم مبرد متغیر یا VFV نیز شناخته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب همراه ایران کم اکس بمانید.

سیستم VRF چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فناوری به کار رفته در سیستم VRF به کاربران این امکان را می دهد که از آن به عنوان گرمایش و سرمایش استفاده کنند. همانند یونیت های مینی اسپلیت، مبرد داخل سیستم VRF توسط واحد چگالش به شرایط مطلوب با کیفیت مطلوب و سپس توسط واحدهای داخلی می رسد. بدون نیاز به کانال کشی به قسمت های دیگر ساختمان رفته و در بین تمام قسمت ها گردش می کند.

برخلاف واحدهای استاندارد با عملکرد صفر و یک، سیستم‌های VRF از موتورهای سرعت متغیر و جریان‌های مبرد متغیر استفاده می‌کنند. آنها از کمپرسورهای اینورتر استفاده می کنند که انرژی کمتری مصرف می کنند. و می توانند بارهای گرمایش یا سرمایش جزئی را تامین کنند.

مزیت موتورهای دور متغیر در سیستم های VRF این است که انرژی کمتری مصرف می کنند. این روش معمولاً 30 تا 40 درصد انرژی کمتری مصرف می کند. گاهی اوقات این صرفه جویی در انرژی تا 55 درصد در هزینه های تهویه مطبوع صرفه جویی می کند.

در این سیستم چندین واحد داخلی در یک جریان اصلی مبرد قرار می گیرند و طراحی آن امکان رشد و گسترش سیستم را فراهم می کند.

علاوه بر این، سیستم‌های VRF به کاربران این امکان را می‌دهند که به صورت جداگانه میزان سرما یا گرما را در هر اتاق یا منطقه کنترل کنند. یا در برخی واحدها بتوان سرما و گرما را همزمان کنترل کرد.

معایب وی آر اف VRF

  1. استفاده از کمپرسور در سیستم های VRF جهت تولید گرمایش ، موجب افزایش مصرف برق و انرژی می شود.
  2. عدم امکان استفاده از سیستم VRF در ساختمان های خیلی مرتفع
  3. افزایش احتمال نشتی مبرد در سیستم های وی آر اف VRF

مزیت دستگاه وی آر اف VRF

دستگاه VRF مزیت های کلیدی متعدد دارد که در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است.

  1. استفاده از آن، موجب کاهش مصرف و افزایش راندمان سیستم می شود.
  2. استفاده از کمپرسورهای دور متغیر : با این عمل می توان تعداد دورهای کمپرسور را متناسب با نیاز سرمایش و گرمایش تغییر داد.
  3. امکان استفاده از تکنولوژی های تزریق بخار در سری های نو و جدید، باعث می شود که این سیستم ها حتی در شرایط دمایی ۲۵- درجه سانتی گراد به کار خود ادامه دهند.
  4. امکان کنترل روغن با استفاده از سنسورها در کمپرسورها
  5. امکان کنترل و تنظیم دما
  6. فضای کمتری را اشغال می کنند.
  7. امکان حذف موتورخانه وجود دارد.
  8. امکان وجود عیب یابی اتوماتیک
  9. سیستم های تهویه مطبوع کامل
  10. عدم نیاز به تکنسین دائمی
  11. می تواند در بازه دمایی ۲۰- تا ۵۲+ درجه سانتیگراد استفاده شود.
  12. سازگاری با محیط زیست
  13. به سهولت نصب می شود.
  14. بدون لرزش کار می کند.
  15. انعطاف پذیری در طراحی

VRF چگونه کار می کند؟

سیستم VRF تمام اتوماتیک پس از روشن شدن، دمای اتاق مورد نظر و دمای فضای بیرون اندازه گیری می کند. سپس کمپرسور را دقیقاً در سطح مورد نظر کار می کند.

ابتدا مبرد از یونیت خارجی خارج شده و به داخل واحدهای داخلی که از یونیت خارجی منشعب می شوند حرکت می کند و سپس وارد کویل ها می شود. چرخه دیگری نیز وجود دارد و آن برای هوای دستگاه است که بین دستگاه و فضای داخل اتاق گردش می کند. این هوا که همان هوای داخل اتاق است و سپس وارد یونیت داخلی می شود از کویل های گرم یا سرد عبور می کند و پس از رسیدن به دمای مطلوب و دلخواه دوباره وارد اتاق می شود.

از این منظر ساختار داخلی سیستم VRF را می توان فن کویل دانست با این تفاوت که در داخل کویل ها به جای آب، مبرد در گردش است.

هنگامی که یونیت داخلی دیگری روشن می شود، واحد خارجی نیازهای همه واحدهای داخلی را مجدداً محاسبه می کند و بار کمپرسور را در صورت نیاز افزایش می دهد. توانایی سیستم VRF در تنظیم شرایط خارجی، کنترل مصرف انرژی و برتری آن نسبت به سیستم های قدیمی آب و چیلرها و فن کویل ها است.

یک سیستم معمولی حداقل از یک واحد خارجی، تعداد زیادی واحد داخلی، پمپ‌های مبرد، کمپرسورها، شیرها، مبدل‌ها و سیم‌ها و اتصالات تشکیل شده است. هر واحد داخلی دارای ترموستات مستقل خود است و توسط پنل سیمی خود کنترل می شود و برخی از سیستم ها نیز یک سیستم کنترل بی سیم یا کنترل های مرکزی را ارائه می دهند تا بتوانند تمام واحدهای داخلی را از یک نقطه کنترل کنند.

واحدهای بیرونی که برای هر سیستم یکی هستند، سبک هستند و فضای کمی را اشغال می کنند. این امکان را فراهم می کند تا واحدهای خارجی بدون نیاز به نصب سازه های جانبی اضافی بر روی پشت بام ساختمان ها نصب شوند.

سیستم وی آر اف VRF در کدام ساختمان ها استفاده می شود؟

مانند هر سیستم تهویه مطبوع، سیستم VRF برای تنظیم رطوبت، دمای هوا، گردش هوا و تصفیه استفاده می شود.

این نوع سیستم تهویه مطبوع عملا برای هر ساختمانی با هر شکل کاربری مناسب است. ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری می توانند از سیستم VRF برای تهویه و تنظیم کیفیت هوای خود استفاده کنند. اما محدودیت در کاربرد آن به ارتفاع ساختمان ها مربوط می شود. زیرا فاصله یونیت های داخلی و خارجی نباید بیشتر از حد تعیین شده توسط سازنده باشد. مکان هایی که از این سیستم ها استفاده می کنند عبارتند از :

  • ساختمان های تاریخی
  • مدارس
  • بانک ها
  • هتل ها
  • تاسیسات مسکونی
  • ادارات و ساختمان های تجاری

امتیاز دهید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x